مکشوف

وَلَقَد خَلَقنَا الإنسَان وَنَعلَمُ ما تُوَسوِسُ بِهِ نَفسُه وَنَحنُ أقرَبُ إلَیهِ مِن حَبلِ الوَرید

مکشوف

وَلَقَد خَلَقنَا الإنسَان وَنَعلَمُ ما تُوَسوِسُ بِهِ نَفسُه وَنَحنُ أقرَبُ إلَیهِ مِن حَبلِ الوَرید

مکشوف

این‌جا درونیات من است؛ مکشوف، رنگ‌هایش را می‌نگارم. این‌جا گاهی بلند فکر می‌کنم، گاهی زمزمه می‌کنم، شاید گاهی هم داد بزنم درباره‌ی بعضی لحظاتم و دل‌مشغولی‌های این سال‌هایم.

بایگانی

من پاریس نیستم!

شنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۴، ۰۲:۳۷ ب.ظ

      من پاریس نیستم! من همان زنی هستم که وقتی با روسری از مرزهای هوایی عبور می‌کند، همیشه شانس‌ش به کنترل اضافه می‌خورد و تمام وسایلش چندباره جستجو می‌شوند. همان‌که جامعه‌‌ی غربی، به روسری‌ش با شک نگاه می‌کند و از روی آن، هم‌گام با جوسازی‌های رسانه‌ای قضاوتش می‌‌کند. جامعه‌ای که فرق بین ایران و عراق را نمی‌داند یا حتی نمی‌داند غزه و بیروت و دمشق کجای دنیاست. ولی به هر حال، من این سبک زندگی را انتخاب کرده‌ام و اجازه نمی‌دهم فشار نگاه بقیه، روشم را عوض کند. همان‌طور که آن‌ها به میل من، سبک زندگی‌شان را عوض نمی‌کنند. 

      من پاریس نیستم! ولی در این چند روز عکس‌های کشته‌های پاریس را که دیده‌ام، گریه کرده‌ام به خاطر لبنان و فلسطین و سوریه و عراق و افغانستان و پاکستان و بقیه‌ی کشورهایی که جمعیت مسلمانشان هم‌‌واره خون کم‌رنگ‌تری داشته‌اند از خون مردان سفیدپوست غربی. 

      من پاریس نیستم! و دوست دارم یک پاک‌کن دستم بگیرم و تمام استتوس‌های فیس‌بوکی و توئیت‌هایی را که مسلمان‌ها درباره‌ی محکوم کردن حملات تروریستی می‌نویسند، یک‌جا پاک کنم تا از شر اسلام‌ستیزی‌ای که رسانه‌ها در حلقوممان کرده‌اند و اینقدر برایمان درونی شده که خودمان را بخشی از آن می‌دانیم، راحت شوم. 

      من پاریس نیستم! برای کسی هم مهم نیست که من پاریس باشم یا نباشم؛ چون روسری‌ام، سکنات مسلمانی‌ام و حتی محل تولدم حاوی برچسب‌ها و  کلیشه‌های از پیش تعریف شده‌ایست که با رنگ کردن عکس پروفایلم به رنگ پرچم فرانسه و به اشتراک گذاشتن عکس ایفل زخمی، بازتعریف نمی‌شود. 

      من پاریس نیستم! چون پیش‌فرض انسانیت این است که از کشته شدن افراد بی‌گناه، دردمان بیاید. به دین و مذهب و رنگ و ملیت هم ربطی ندارد. چرا فکر می‌کنیم باید دم به دم این دیسکورس ناعادلانه و پر غرض مسلط بدهیم و یکی‌یکی اعلام انزجار کنیم؟ 

(+)

۹۴/۰۸/۲۳

نظرات  (۸)

چقدر از وبلاگ تان جا مانده بودم وسط این سالهای درس خواندن
خوبی نوشتن در اینستا و امثالهم علاوه بر گم نشدن ، این است که آدم کمتر غریب می بیندتان !

۰۷ آذر ۹۴ ، ۱۶:۰۷ فاطمه حمزه لوی
حق با شماست..
چقدر دیگه باید زور بزنیم که باور کنن تروریست نیستیم؟!
والا کشتیم خودمون رو و اونها هنوز هم تروریستِ پس ذهنشون پاک نشده...
حرف حق 
۲۵ آبان ۹۴ ، ۲۰:۲۹ زهراانتظاری
عاالی بود. اخییش
این کار برخی از مسلمان ها(رنگین تر دونستن خون رفقای پاریسی نسبت به هم کیش هاشون تو میانمار و افغانستان و عراق و سوریه و پاکستان و حتی ایران) و حتی انسان هایی دیگر(در افریقا) نشوندهنده لگدمال کردن کرامت و شرافتی هست که پروردگارشون نه فقط به عنوان مسلمان بوده که به خاطرانسان بودن قایل شده.
نمیدونم علتش عقده خودکم بینیه یا حقارت یا ...؟ اما اساسا تفکر خطرناکیه ومیتونه به نتایج فاجعه باری منجربشه.

در این که بازی کثیف قدرت های جهانی  به گروه های افراطی پر و بال داد حرفی نیست .در این که این که مسلمان ها باید هزینه های سنگین این کثافات کاری خونین را بپردازند هم ,از غصه خفه شدن روا است . اما باید به ظرفیت های درون دینی هم برای گسترش افراطی گری نگاه کرد , خیلی دقیق , خیلی عمیق ....
والله
من یاد یازده سپتامبر افتادم؛ که یکی از هم کلاسی ها میگفت: زار زار پای تلویزیون گریه کردم. پرسیدم تا به حال برای فلسطینی که این حکایت هر روزه اش است گریه کرده ای؟!
و البته دلم با اونهایی که میگن خوب شد که غربیها کشته شده ان هم نیست. من فقط متاسف میشم یا شاید بهتر باشه بگم درمانده! یک جوری درمانده که حتى تکلیفم با خودم هم مشخص نیست!

پاسخ:
معلومه که اخلاق و پیش‌فرض‌های انسانی اجازه نمی‌ده آدم بگه حقشونه. حرفم این بود که این نگاه چه ما بخواهیم چه نخواهیم مسلط شده به دنیا به هزار و یک علت. ما خاورمیانه‌ای ها نباید در دام سلطه‌ی ایدئولوژی این‌ها گرفتار بشیم. این غربی‌ها از من و شما بهتر می‌دونن داعش بعد از حمله به عراق و در اثر اون فشار به وجود اومد. اون موقع هزاران عراقی کشته شدند به علت "هیچ". حالا که جنگ رسیده به خاک خودشون شاکی‌اند. البته باز این دلیل نمی‌شه ما بگیم حقشون بود. من نوعی باید حساب کتابم را با خودم صاف کنم. نه گرفتار تله‌ی داعش بشم که می‌خواد دنیا رو زیر و رو کنه با گفتمان جنگ و نه زیر بار جار و جنجال این‌ها

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">