مکشوف

وَلَقَد خَلَقنَا الإنسَان وَنَعلَمُ ما تُوَسوِسُ بِهِ نَفسُه وَنَحنُ أقرَبُ إلَیهِ مِن حَبلِ الوَرید

مکشوف

وَلَقَد خَلَقنَا الإنسَان وَنَعلَمُ ما تُوَسوِسُ بِهِ نَفسُه وَنَحنُ أقرَبُ إلَیهِ مِن حَبلِ الوَرید

مکشوف

این‌جا درونیات من است؛ مکشوف، رنگ‌هایش را می‌نگارم. این‌جا گاهی بلند فکر می‌کنم، گاهی زمزمه می‌کنم، شاید گاهی هم داد بزنم درباره‌ی بعضی لحظاتم و دل‌مشغولی‌های این سال‌هایم.

بایگانی

چندفرهنگی

دوشنبه, ۱۴ مهر ۱۳۹۳، ۰۲:۳۳ ب.ظ

آمدم این‌جا همین کلمه‌هایی را که وول می‌خورد توی ذهنم بنویسم ولی الان یادم نمی‌آید چه بود. یکیش را که یادم است این بود که پریروز که آیه از مهدکودک آمد این کاردستی را درست کرده بود آورده بود خانه. 

برای من خیلی چیز غیر عادی‌ای نبود این کاردستی، چون تمام این سال‌ها دیده بودم که مدارس همان‌قدر که به کریسمس و روز شکرگزاری و ایستر بها می‌دهند به حنوکا، روش‌هاشانا، عید قربان، ماه رمضان و عید فطر هم بها می‌دهند - البته طبیعی‌ست که بروز نمادهای و رفتار‌های کلیسایی بیش‌تر باشد چون احتمالا جمعیت مسیحی‌ها بیش‌تر است. بچه‌های این‌جامعه در معرض یادگیری و احترام به عقاید مختلف‌اند. حتی قانون مرخصی گرفتن برای این روزها برای معتقدین به این مناسک در شرکت‌ها وجود دارد. می‌خواهم بگویم این پروپاگندای داخلی ایران که مدام همه‌ی کشورهای غربی را محکوم می‌کند به بی‌دینی و فساد و غیره، عملا بسیار پرت است از ماجرا. 

الان یاد این عکس دیگر افتادم که قبل از شروع ماه رمضان گذشته گرفته بودم. حراج مواد غذایی به مناسبت ماه مبارک در فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای. 


ا

اتفاقا یک روز هم که آیه را برده بودم کتاب‌خانه در همان ایام ماه مبارک دیدم روی میزهایی که کتاب‌های مناسبتی می‌چینند، کتاب‌هایی راجع به ماه رمضان و زندگی و مناسک مسلمانی گذاشته‌اند برای بچه‌ها و بزرگ‌سالان. به نظرم برای هر جامعه‌ای موفقیت بزرگی‌ست که نترسد از آگاه کردن مردمش به عقاید و مناسک دیگر. این‌که نخواهد فقط یک مدل نگاه کردن به زندگی را تبلیغ کند (تبلیغ که هیچ، تحمیل کند). دانستن مهم است. ترس از دانستن از بدترین ترس‌های عالم است. 

۹۳/۰۷/۱۴

نظرات  (۴)

۱۵ مهر ۹۳ ، ۰۹:۰۰ یکی از مشهد
به قول دوست قبلی آیا می شه ایران هم این چیزها رو ببینیم روزی در آینده نزدیک؟
پاسخ:
به نظرم دور از ذهنه. چون پیش‌فرض چندفرهنگی شدن داشتن و پروش اذهان بدون پیش‌قضاوت‌ه. ذهن ما ایرانی‌ها همیشه در حال قضاوته
و وقتی تو جامعه این تکثر فرهنگی باشه و انتخاب ها آزاد باشه...میشه یه روز اینجا تو ایران همچین چیزی رو ببینیم یعنی
دمشون گرم
خیلی خوبه فضای چند فرهنگی. من گاهی از خودم پرسیدم تو جاهایی که این فضای چندفرهنگی به این شدت نیست (مثل ایران) چه طور میشه بچه رو با ارزشهای این جوری بار آورد؟
میدونم نشدنی نیست ولی احتمالا سخت باشه. یعنی باید همه باری رو که مدرسه و مهد کودک و کتابخانه عمومی و فرهنگسرا و غیره و ذلک نمیکشند مادر و پدر تنهایی بکشند. 
پاسخ:
دقیقا این حسن رو داره مهاجرت به جاهای چندفرهنگی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">