مکشوف

وَلَقَد خَلَقنَا الإنسَان وَنَعلَمُ ما تُوَسوِسُ بِهِ نَفسُه وَنَحنُ أقرَبُ إلَیهِ مِن حَبلِ الوَرید

مکشوف

وَلَقَد خَلَقنَا الإنسَان وَنَعلَمُ ما تُوَسوِسُ بِهِ نَفسُه وَنَحنُ أقرَبُ إلَیهِ مِن حَبلِ الوَرید

مکشوف

این‌جا درونیات من است؛ مکشوف، رنگ‌هایش را می‌نگارم. این‌جا گاهی بلند فکر می‌کنم، گاهی زمزمه می‌کنم، شاید گاهی هم داد بزنم درباره‌ی بعضی لحظاتم و دل‌مشغولی‌های این سال‌هایم.

بایگانی

تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر صلح‌اندیشی

پنجشنبه, ۱۶ مرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۲۹ ب.ظ
آن روزها که من روی مسئله‌ی جنگ سی‌ و سه روزه‌ی لبنان و تاثیر رسانه‌ها بر آن کار می‌کردم، هنوز تاثیر اینترنت و فضای مجازی این‌قدر عیان نبود که بشود رویش مانور داد. طی سا‌ل‌های بعدش محققین زیادی روی ابعاد و وجوه مختلف فضای مجازی و زندگی توامان انسان‌ها در دو فضای کار کردند. همین 4 سال پیش که من روی مسئله‌ی بروز اقتدار دینی بر دنیای مجازی کار می‌کردم هنوز به تعداد انگشتان دستهایم مقاله‌ی قابل استناد وجود نداشت. این روزها ولی از در و دیوار تحلیل و تحقیق می‌ریزد در این حوزه. خوب است. برای من که تخصصم این است ذوق دارد. این‌که دارم تاثیر شبکه‌های اجتماعی و قدرتشان را بر افکار عمومی می‌بینم جالب است.

از همان اولش وقتی شروع کردیم به تئوریزه کردن فضای مجازی برای تحلیل علمی‌تر، یک چیزی ته ذهنم بهم می‌گفت که این رسانه‌ی جدید می‌تواند بشریت را به سمت صلح بیش‌تر راهنمایی کند. چون تک‌صدا نیست و مخاطب، خود تولید کننده‌ی محتواست و امکان کنترلش به صفر مایل است. یا همین که افراد لزوما مجبور به بروز هویت حقیقی خود نیستند و همین باعث می‌شود که احتمال بروز و ظهورشان (در هر حیطه‌ای) بی‌سانسورتر و کم‌ترس‌تر باشد.

شبکه‌های اجتماعی آن‌لاین با همه‌ی کژکارکردهایی که بر زندگی فردی و بعضا اجتماعی آدم‌ها داشته، این‌قدر دارد قدرت‌مند عمل می‌کند که جنبش‌هایی مثل بایکوت‌ کردن خرید کالاها و مارک‌هایی که حامی اسرائیل بودند رسما سرمایه‌داران این شرکت‌ها را ترسانده. راست یا دروغ دارند راه و بیراه از خودشان دفاع می‌کنند که ما اسرائیل را حمایت نمی‌کنیم و غیره (مثلا کمپانی تولید قهوه‌ی استارباکس امروز در هافینگتن‌پست قسم و آیه آورده که ما به اسرائیل کمک مالی نمی‌کنیم. یا کمپانی محصولات بهداشتی- آرایشی گارنیه از این‌که بسته‌های لوازم بهداشتی‌اش به دختران ارتش اسرائیل هدیه شده،  عذرخواهی کرده و گفته این سیاست کلی کمپانی نیست و این تصمیم شعبه‌ی محلی بوده‌است). یعنی نفس همین ترسیدن نشان می‌دهد جنبش‌های فضای مجازی صد برابر بیش‌تر از تظاهرات‌ ضد جنگ و نشست‌ها و پیمان‌نامه‌ها کارکرد دارد. حداقلش این است که از این‌که ضرر مالی کنند به وحشت افتاده‌اند. در همین سال‌های گذشته حداقل دوبار دیگر (سر همان جنگ سی‌ و‌ سه روزه و هم بار پیش در جنگ غزه) کمپین‌های ضد جنگ راه افتاد ولی میزان تاثیر‌گذاری آن‌ها با جنبش‌های این چند هفته‌ی اخیر غیر قابل مقایسه‌است. علت‌های مختلفی هم دارد. یکی از علت‌ها میزان همه‌گیر شدن استفاده از اینترنت است و دست‌رسی آسان به اطلاعات. دست‌رسی آسان به اینترنت و عضویت در شبکه‌های اجتماعی آن‌لاین،‌ تصمیم‌گیری درباره‌ی اتفاقات و توافقات کلان دنیا را از سیطره‌ی یک‌سری ابرقدرت به سطح عمومی‌ مردم گسترش داده. این البته لایه‌ی بسیار سطحی‌ای از میزان تاثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی است که این روزها رسما می‌تواند به عنوان «سرمایه‌» برای افراد و جوامع تعریف شود. 

بقیه‌اش باشد برای بعد - شاید مقاله‌ی‌ کنفرانس سال بعد را همین روزها نوشتم. 

۹۳/۰۵/۱۶

نظرات  (۷)

سلام
دعوت شدین به شرکت در موج وبلاگی "دختر آفتاب"
.
قلمتون مستدام...

پاسخ:
پاسخ:
ممنون از دعوت؛ دستم خالیست ولى
سلام.

نوشتتون خیلی جالب بود. ولی این رو هم اضافه کنید که احتمالابه خاطر همین تاثیره که فیس بوک توییتر یوتیوپ و ... تو ایران فیلتره.
به نظرم گریزی نیست از شبکه های اجتماعی و دنیای مجازی. چنگ زدن به گذشته و یکسره دوری کردن از دنیای مجازی هم فایده ای نداره. حتی آدمهایی (مثلن کورش علیانی) اشاره دارند به یک دوره جدید. دوره "پسا انسان". و به نظر من هم دور از دسترس نیست. راستش من هم خوشحال از قدرت شبکه های احتماعی و اینکه باعث شده هر انسانی رسانه باشه و تاثیر گذار.

به نظرم تخصصت فوق العاده است. میشه بیشتر بنویسی در موردش؟
میدونم حرف شما تو نوشته تون چیز دیگری است کلا.ولی در برابر بچه های بیگناهی که کشته شده واکنشهای این شکلی
چیزی نیست.ذوق زدگی هم نداره.من به شخصه دلم میخواد مقابله به مثل کنم.بگم اسرائیلیها شهرا رو تخلیه کنن که از بمباران آسیب نبینن.
فقط این که من نمیتونم خراب شدن یه شهر و آواره شدن مردم رو ببینم چه رسد به کشته شدن مردم به خصوص از نوع کودک.
دلم یه گوشمالی اساسی به اسرائیل میخواد.

پاسخ:
پاسخ:
این به نظرم بیشتر یک نگاه احساسیه. برای مقابله با دنیای این‌روزها به چیزی بیش از احساس نیاز داریم. استفاده از ابزارهایی مثل شبکه‌های اجتماعی یک بخش عقلانی ماجراست (گرچه که در اون‌ها هم بیش‌تر احساس ترحم آدم‌ها هدف‌گیری شده ولی به هرحال همه‌جور اطلاعاتی می‌تونه روش پخش بشه - مثل قصه‌ی ویکی‌لیکس)
من خوشبین نیستم به شبکه‌های اجتماعی. مسئله‌ام اینه که دیتا ماین کردن روی حجم زیادی از دیتا خیلی چیز ارزشمندیه و میتونه چیزهایی رو قابل پیش‌بینی کنه که به ذهن کسی نمی‌رسه، پیش‌بینی رفتار سهام‌دارها تازه انگشت کوچیکه‌ست به نسبت پیش بینی ناآرامی‌های اجتماعی،‌ ترندهای مد و مصرف و در مرحله‌ی بعدی تغییر اینها.

پاسخ:
پاسخ:
در این‌که سرمایه‌داری و قدرت‌ها می‌تونن از همین شبکه‌ها استفاده کنن برای پیش‌برد اهدافشون چیز دور از ذهن و عجیبی‌ نیست. مثلا توی همین قضیه‌ی بایکوت کردن شرکت‌های حامی اسرائیل، واقعیت اینه که مثلا شرکت استارباکس رو می‌آن می‌دازن سر زبون‌ها برای بایکوت که شرکت درجه‌ دوی بعدی بیش‌تر فروش کنه. یا هاگییز رو می‌ندازن وسط که پمپرز فروش کنه و از این قصه‌ها کم نیست. سرمایه‌داری پدیده‌ی کثیفیه کلا. چیزی که من رو خوش‌بین می‌کنه اینه که حتی اگر بخوان جریان‌سازی کنند از طریق توده‌ی مردم و افکار عمومی باید این‌کار رو بکنن. این نکته‌ی ظریف‌تر از موی قصه است. این‌که مردم به اسم و بهانه‌ی "صلح" یا "عدالت"‌ تن به هم‌چین جنبشی می‌دن
نمیدونم. من فکر میکردم رو حوزه زنان کار میکنی
اوا من نمیدونستم که تخصصت فضای مجازیه الان هم که فهمیدم یه کوچولو جا خوردم. نمیدونم چرا ولی انگار با تصورم ازت کمی تفاوت داشت.

قبلا هم گفتم برام خیلی جالبه که بچه کوچک داری و این قدر پیگیر خواندن و نوشتنت هم هستی. خیلی چهره فعالی داری در ذهن من.

پاسخ:
پاسخ:
تخصصم دین دارى در دنیاى مجازیه. چى مى آد بهم پس؟ :)
خیلى خوبه این تصورت. روحیه مى ده بهم. دلم تنگت شده ها. اون ور هم که پیدات نیس. کجا دلتنگیم رو مطرح کنم خب؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">