مکشوف

وَلَقَد خَلَقنَا الإنسَان وَنَعلَمُ ما تُوَسوِسُ بِهِ نَفسُه وَنَحنُ أقرَبُ إلَیهِ مِن حَبلِ الوَرید

مکشوف

وَلَقَد خَلَقنَا الإنسَان وَنَعلَمُ ما تُوَسوِسُ بِهِ نَفسُه وَنَحنُ أقرَبُ إلَیهِ مِن حَبلِ الوَرید

مکشوف

این‌جا درونیات من است؛ مکشوف، رنگ‌هایش را می‌نگارم. این‌جا گاهی بلند فکر می‌کنم، گاهی زمزمه می‌کنم، شاید گاهی هم داد بزنم درباره‌ی بعضی لحظاتم و دل‌مشغولی‌های این سال‌هایم.

بایگانی

متن خطبه‌‌ى شعبانیه‌‌ را که مى‌‌خوانم حس شعف عمیقى توى دلم مى‌‌دود. چه مناسک دل‌‌پذیرى دارد این زندگى دین‌‌دارانه. گرچه کم یاد گرفته‌‌ایم واقعا زندگیش کنیم. از همین دیروز پریروزها پروفایل دوستان مسلمان غیرایرانیم پر شده از عکس‌‌ها و تبریک‌‌ها. نه‌‌که دوستان ایرانى تبریک نگفته باشند ولى فرقش این است که (حداقل چیزى که از ظاهر امر پیداست) در بقیه‌‌ى جوامع کمابیش غیر مسلمان‌ها و آن‌ها که به احکام عملى دین عمل نمى‌‌کنند، احترام بیشترى براى این ماه قائلند تا جامعه‌‌ى ما. این را از برخوردهایشان نتیجه گرفته‌‌ام. مثلا وقتى روى فیس‌‌بوک اعلام مى‌‌کنند رمضان شده انواع تبریک‌‌هایى است که سرازیر مى‌‌شود سمتشان از انواع آدم‌‌ها. یا وقتى سفره‌‌ى افطار پهن مى‌‌شود، روزه‌‌دار باشى یا نه، حجاب داشته باشى یا نه، نمازخوان باشى یا نه، اصلا مسلمان باشى یا نه، به مهمانى دعوتى و باید بنشینى پاى سفره اطعام شوى. راه دور چرا؟ چندین‌بار پیش آمده من روزهاى اول ماه مبارک از خانه رفته‌‌ام بیرون و همین خارجى‌‌ها ازم پرسیده‌‌اند رمضان شروع شده و بعد تبریک گفته‌‌اند. یک‌‌طورى برایشان جا افتاده که همه به ضیافتى بزرگ دعوتند. (گرچه چشم‌‌هایشان گرد مى‌‌شود از این ١٨ ساعت- و بلکه بیشتر-  بى‌‌آب و غذایى.)

جامعه‌‌ى ایرانى کمى دور است از این فضا به گمانم. بس‌‌که ما تند رفته‌‌ایم و خودمان حرمت نگه نداشته‌‌ایم و هى روزه‌‌داریمان را به رخ این و آن کشیده‌‌ایم. این را از عکس‌العمل‌ها مى‌گویم. یک عده‌اى به هر دلیلى روزه نمى‌گیرند چقدر باید زجرکش شوند از دین‌داری ما؟ از آن‌طرف هم غیر روزه‌ه‌داران واقعا حد اخلاقی جامعه را هم رعایت نمی‌کنند ظاهرا و گاهی رفتار‌های سرزنش‌آمیز و معاندانه بسیار آزاردهنده‌است.

یک نکته‌ى دیگر هم این است که ما بلد نیستیم به نسل بعدمان درک لذت این جشن بزرگ را بچشانیم. دیده‌اید براى عید نوروز، هفت‌سین مى‌چینیم یا براى تولد خانه را تزئین مى‌کنیم؟ به همین سادگى مى‌‌شود رمضان را تبدیل به یک خاطره‌‌ى لذت‌‌بخش کرد براى بچه‌‌ها. حالا با به کار بردن عناصر بومى و دینی. این پدیده‌ را من این‌جا دیده‌ام. دوستان مسلمانم براى رمضان خانه‌هایشان را تزئین می‌کنند و فضا را تغییر مى‌دهند. بیش‌تر هم به مسجد مى‌روند و اغلب باهم افطار مى‌کنند و بچه‌‌هایشان از دور هم جمع شدن‌‌هاى اینطورى لذت مى‌برند. مخصوصا این‌که پدر مادرهای جمع و مسئولان مسجدها برنامه‌ریزی می‌کنند برای گعده هاى ترتیل قرآن و کاردستی‌سازی و برنامه‌های مرتبط دیگر برای بچه‌ها در طول این ماه. خلاصه نمى گویم ما نداریم این چیزها را ولى هنوز مانده تا یاد بگیریم که چطور مزه‌ى رحمت را به خودمان و بقیه بچشانیم. 

این عکس تزئینات خانه‌ی صبرینا - دوست صوفی‌م- است

۹۲/۰۴/۱۸

نظرات  (۱۰)

سلام اگر با تبادل لینک هم موافقید به من سر بزنید! التماس دعا !
یا علی! :)
سلام
خوشحالم با وبتون آشنا شدم.
در کامنت های وبلاگی دیدم که گفته بودند شما در کانادا هستین!
این مطلبی که نوشتید هم دید دیگه ای داشت و جالب و تا حدودی هم واقعی است...
ولی فکر کنم تاثیر رسانه های خارجی در به وجود اومدن این مشکلات در ایران و فرهنگ و عقاید ایرانی ها بی تاثیر نبوده! آنچنان حمله ای به ارزش ها و عقاید و دین میشه که...
در مورد تبریک های اینترنتی حق باشماست من هم دیدم که خارجی ها چقدر دوستش دارن...عجیبه!

خوشحال میشم با شما تبادل لینک داشته باشم.من شما رو لینک میکنم، واقعا باعث افتخاره!!! :)
رمضان مبارک و التماس دعا! ♥
احسنت حرف دل من هم بود
رابطه بین اخلاق و روزهٔ خواری در جامعه جای بحث دارد.

۱- روزهٔ مثل بیشتر احکام دینی فردی است و شامل " لا اکراه فی‌ الدین" می‌‌شود. اگر وقت نماز شد و بی‌ دینی جلوی نماز خوان نماز نخواند بی‌ اخلاقی یا بی‌ احترامی به نماز خوان کرده؟ آیا وقتی‌ در جامعه کانادا مردم در ماه رمضان می‌‌خورند و مینوشند شما حس می‌‌کنی‌ به من و تو توهین شده؟

۲- آیا جامعه و عرصه عمومی "مال" روزهٔ گیران است که دیگران ( بیماران، خانم‌های باردار، افراد زیر ۱۵ سال یا ۹ سال، مسافران، افراد مسن، اقلیت‌های مذهبی‌، و کّل جامعه غیر مذهبی) اجازه خوردن و آشامیدن نداشته باشند؟ در بهترین حالت می‌‌شود گفت که اگر هر کدام از این افراد جلوی روزهٔ دارن چیزی نخوردند، صرفاً لطف کرده اند و کار قابل تقدیری انجام داده اند.

۳-رابطه بین دینداران و غیر دینداران روز به روز در ایران وخیم تر می‌‌شود و من این را حاصل خود خواهی‌ و خود برتر بینی‌ و با کمال تاسف زورگوئی دینداران، به پشت گرمی‌ حکومت مذهبی‌، می‌‌بینم.

نهایتن رابطه‌ای بین خوردن و آشامیدن با اخلاق نیست.عرصه عمومی مال همه است،

ارادت

پاسخ:
پاسخ:
موضع من و تو یکیه تو این بحث. اون موضوع اخلاقى بحث مثلا مسخره کردن هاى مناسک دینى توسط عیر دینداران و همچین چیزائیه. و البته به نظرم بخش بزرگیش باز بر مى گرده به همون خودبرتربینى معتقدین که توى این سالها در جامعه رواج داشته و لج غیر معتقدان رو درآورده و سبب بی احترامى دو طرف به هم شده
۱۹ تیر ۹۲ ، ۱۲:۴۸ فاطمـــ ـ ه
تبریک
رمضان را
آره ما همش درگیر این جور مسائلیم انگار تو کشور
"راه ‏انداری شعبه ویژه رسیدگی به جرم «تظاهر به روزه ‏خواری» در سمنان " تیتر امروز یکی از سایتهای خبری
این به‌ترین پُستی‌ست که در این شش، هفت، هشت، نُه، ده، اصلاً یک‌ساله در مکشوف خوانده‌ام. کاملِ کامل است. مبارک. خیلی مبارک. التماسِ دعا هم. (اوّلین رمضانِ آیه هم هست که)
سلام

نوشته های شما نثر خوبی دارد. اول بار در جستجوی متنی در مورد حج به این وبلاگ گسیل شدم و اگر بتوانم حتی المقدور این جا را نگاهی می کنم. من البته به صورت ظاهر (پوشش) متدین نیستم ولی دغدغه دینداران را به خوبی درک می کنم. آنچه از دینداری من که به منصه ظهور می رسد در خفا انجام می شود چون نیش غیر متدینین را چشیده ام و از جامعه متدینین نیز پذیرشی ندیده ام. مخلص کلام آنکه، خوب می کنید مشاهدات خود را به جای آنکه به موضع گیری گروهی تبدیل شود، تحلیل جامعه شناسانه اش می کنید. این طور که باشد کم کم همه در کنار هم بودن را یاد می گیریم.
متاسفانه جامعه ما این روزا بیشتر درگیر روزه گرفتن یا نگرفتن و روزه خواری در ملاعام یا حفظ حرمت ماه رمضونِ .

یه جور اختلاف نظرهایی که هی بزرگتر میشه

شاید ما ها باید این حس شادمانی و جشن بزرگ و تقویت کنیم هرکس به سهم خودش

راستی مبارک باشه ماه رمضون :)
خیلی درست،خیلی عالی:)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">