مکشوف

وَلَقَد خَلَقنَا الإنسَان وَنَعلَمُ ما تُوَسوِسُ بِهِ نَفسُه وَنَحنُ أقرَبُ إلَیهِ مِن حَبلِ الوَرید

مکشوف

وَلَقَد خَلَقنَا الإنسَان وَنَعلَمُ ما تُوَسوِسُ بِهِ نَفسُه وَنَحنُ أقرَبُ إلَیهِ مِن حَبلِ الوَرید

مکشوف

این‌جا درونیات من است؛ مکشوف، رنگ‌هایش را می‌نگارم. این‌جا گاهی بلند فکر می‌کنم، گاهی زمزمه می‌کنم، شاید گاهی هم داد بزنم درباره‌ی بعضی لحظاتم و دل‌مشغولی‌های این سال‌هایم.

بایگانی

آیتی به‌تر‌ از این؟

سه شنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۱، ۰۹:۴۸ ب.ظ
این روزها مقادیر زیادی راجع به طبیعت (و البته خلقت) فکر می‌کنم. شاید چون دوباره بهار شده و فضای دور و برم رنگارنگ شده؛ معجزه‌ای‌ست برای خودش بهار این‌جا. حداقل نه ماه سیاه و سفید و خاکستری دیده‌ایم یک‌بند و بی‌وقفه. این روزها ولی سبز و آبی و سفید و سرخ و زرد است و همه‌ی صورتی‌های بهاری و غیره. من هر سال یک‌طور عمیقی تحت تاثیر بهار این‌جا قرار می‌گیرم. به گمانم اصلا آدم سرما و روزهای خاکستری نبوده‌ام. 

تمام هفته‌ی پیش به بوها و مزه‌ها فکر کردم. به خاص بودن بوی گل‌ها و شکوفه‌ها و سبزی‌ها. به منحصر به فرد بودن مزه‌ی میوه‌ها. فکر کردم آدم‌ها مگر چقدر توانایی دارند در خلق مزه و عطر جدید؟ فکر کن هزار مدل هم که ادویه‌ها و چاشنی‌های جورواجور داشته باشی، چقدر دستت بسته‌ است در خلق یک مزه‌ی خوب یگانه برای غذا - که تازه آن هم تقلیدی‌ست از ترکیب چیزهای طبیعی. آن‌وقت من هنوز هم این‌جا میوه‌های جدید کشف می‌کنم که اصلا هیچ ایده‌ای ندارم ممکن است چه طعم و جنسی داشته باشند. مثلا از کجا می‌شود حدس زد محتوای mangosteen با آن پوست تیره‌ی بنفشش، چیزی سفید و نرم و شیرین است؟ یا هیچ توقع نداری از dragon fruit که زیر آن پوست صورتی - سبزش، ترکیبی سفید با دانه‌های سیاه باشد با مزه‌ای کمابیش شبیه کیوی ولی شیرین و غیر اسیدی. یا cactus fruit که با آن رنگ بنفش جگری، تیغ‌ها، بوی عجیب و همه‌ی دانه‌های سنگی‌ش باز مزه‌ای غریب و خوب دارد. خیال ندارم همه‌ی مزه‌ها و بوهای جدید این سال‌ها را این‌جا بنویسم، چون قصه فقط طعم و عطر نیست. می‌خواستم یک‌بار دیگر به خودم یادآوری کنم که طبیعت چه خلقت بی‌نظیر و غریب و غیرقابل کپی‌برداری‌ای دارد. فتبارک‌الله ...

زیر بیدی بودیم‌. 
برگی از شاخه‌ی بالای سرم چیدم، گفتم: 
چشم را باز کنید، آیتی به‌تر از این می‌خواهید؟ 
می‌شنیدم که به هم می‌گفتند: 
سحر می‌داند، سحر! (+)

۹۱/۰۲/۱۹

نظرات  (۲)

۲۰ ارديبهشت ۹۱ ، ۰۴:۰۴ مدیر آریا بوک
سلام
امیدوارم خوب باشید.

سایت آریا بوک مرجع دانلود انواع کتابها مقالات و پروژه های دانشجویی است و تمامی کتابها با لینک مستقیم از سرورهای اختصاصی آریا بوک عرضه می شوند. همچنین روزانه تعداد زیادی از کاربران از سایت بهره می برند.
واقعاً! من همیشه به این قضیه فکر کرده‌ام، البته از جنبه‌ی دیگری. من چون کارم یک مدتِ زیادی با گرافیک و رنگ و چاپ و این‌ها بوده همیشه مسحورِ رنگ‌های طبیعیِ طبیعتِ خدام. خاصّه که شمالی‌ام و خیلی بیش‌تر از باقیِ اهالیِ ایران با رنگ‌های طبیعی هم‌کنار و هم‌دم‌م. هیچ‌وقت، هیچ‌وقت، هیچ‌وقت هیچ رنگِ دیجیتال و کامپیوتری‌ای نمی‌تونه مثلِ یه رنگِ طبیعی نرم و لطیف و چشم‌اذیت‌نکن و نفس‌کشیدنی و ماه باشه. در موردِ مزه فکر نکرده بودم تا حالا. امّا حالا که فکر می‌کنم می‌بینم کاملاً درست می‌گید شما.‏

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">