مکشوف

وَلَقَد خَلَقنَا الإنسَان وَنَعلَمُ ما تُوَسوِسُ بِهِ نَفسُه وَنَحنُ أقرَبُ إلَیهِ مِن حَبلِ الوَرید

مکشوف

وَلَقَد خَلَقنَا الإنسَان وَنَعلَمُ ما تُوَسوِسُ بِهِ نَفسُه وَنَحنُ أقرَبُ إلَیهِ مِن حَبلِ الوَرید

مکشوف

این‌جا درونیات من است؛ مکشوف، رنگ‌هایش را می‌نگارم. این‌جا گاهی بلند فکر می‌کنم، گاهی زمزمه می‌کنم، شاید گاهی هم داد بزنم درباره‌ی بعضی لحظاتم و دل‌مشغولی‌های این سال‌هایم.

بایگانی

گزارش کار:‌ شرینی عید

چهارشنبه, ۲۴ اسفند ۱۳۹۰، ۰۶:۳۴ ق.ظ
دست‌هام بوی کره و آرد و پودر قند می‌دهد. کمی هم وانیل و هل و زعفران. یادم نمی‌آید تا به حال شیرینی برای عید پخته باشم؛ این بار اول است. دیشب خمیر شیرینی نخودچی را درست کردم و گذاشتم توی یخچال. نوشته بود باید یک روز بماند بعد قالب بزنی. امروز از صبح خمیر شیرینی کره‌ای و شیرینی خشک خامه‌ای درست کردم. باز گذاشتم توی یخچال. گفته بود باید دو سه ساعت بماند. الان دم غروب است. شیرینی نخودچی‌ها را قالب زدم، چهارپر و قلبی، گذاشتم توی فر. شیرینی‌ پختن برایم خوب است. حوصله می‌خواهد؛ نه. باعث تمرین حوصله می‌شود. اندازه‌ها باید دقیق باشد وگرنه خمیر شل‌تر و سفت‌تر از چیزی که باید می‌شود و باید صبر کنی خمیر یواش یواش خودش را بگیرد. بعد دوباره بازش کنی. هی وردنه بکشی، صاف و صوف. قالب بزنی. بگذاری توی فر و همان بیست دقیقه صد بار بروی زل بزنی به پنجره‌ی فر که ببینی دارد چه شکلی می‌شود شیرینی‌ها. 

به شیرینی‌های نخودچی اصلا امیدوار نبودم. یعنی من طبق دستور پیش رفتم، مو به مو ولی آخر سر خمیرش یک‌طور نامنتاسبی از آب درآمد. هنوز خیلی پودر بود. بهش روغن اضافه کردم. ورز دادم به‌تر شد. حالا مزه‌‌اش خوب است ولی بافتش به آن سبکی که باید باشد نیست. شیرینی‌های خشک خامه‌ای ولی خیلی خوب شد. شاید کمی جا داشت که پودر قندش را کم‌تر می‌ریختم. قالبش شکل برگ افراست، رویش هم زعفران و پودر بادام ریختم.


شیرینی‌های کره‌ای را همین الان قالب زدم و چیدم روی سینی و حالا توی فر است. کمی بی‌دقتی کردم، آردش کمی زیاد شد، خمیر شکننده شد، مخصوصا آن قسمتش که پودر کاکائو داشت برای این‌که دورنگ شود. می‌خواستم رول‌ش کنم و برش بدهم و شطرنجی بشود و از این بازی‌ها. ولی نشد. خمیر‌ها را یک‌طوری که زیاد مخلوط نشود، با هم ورز دادم و قالب زدم. پروانه‌ای و قلبی. 


پ.ن. حالا بعد از سه روز مراسم شیرینی‌پزی من تمام شده. سه سینی بزرگ و دو سینی متوسط شیرینی خشک ریز. سهم چندتا از دوستانم را هم کنار گذاشتم که آخر هفته ببریم برایشان.

۹۰/۱۲/۲۴

نظرات  (۸)

ایول!
بال در می آورم با پروانه های تو نرگسی! چه کردی! عیدت مبارک مبارک مبارک! خوب است که خوش بینی به این سال!
باریکلا فکر کنم شیرینهاتون عالی شده
خیلی کار خوبی کردی! شیرینی ها را دیدم دلم خواست:)
راستی من هم چند روز پیش به این نتیجه رسیدم که سرعت روحم انگار خیلی زیاد شده؛ نوشته ها را با حوصله نمی خوانم، حرف ها را با حوصله نمی شنوم، و خلاصه با حوصله و طمانینه زندگی نمی کنم. تصمیم گرفتم بعد از صباحی دوباره کتاب داستان دستم بگیرم و هی هم صفحات را تند تند ورق نزنم. خلاصه مثل تو تمرین حوصله؛ اما ظاهرن تمرین تو شیرین تره! عید مبارک!
یعنی من با این همه سال تجربه و تخصص در انواع شیرینی ها فکر کردم اینا شیرینی نخودی بود؟!!! حاشا و کلا.
ولی کلا خمیر شیرینی نخودی پودره بعد خودش درست میشه! تازه اینکه خمیر یه نصف روز اینا بمونه هم نیاز به یخچال نداره. بیرون یخچال جایی که نه خیلی سرد و نه خیلی گرم باشه مناسب ترم هست حتی.
کاش میشد منم عکس شیرینی هام رو بذارم! فخر که میفروختم حداقل. :)
وای دهنم آب افتاد...

پیشاپیش سال نو هم مبارک باشه
خوبه؛ خیلی تنوع‌طلبید. از باقلوا و شیرینی‌خُشک رسیدید به این. خدا سالِ بعد رو به‌خیر کنه. من از اون زردای عکس‌بالایی که شبیهِ هواپیماهای پهباد شده‌ن می‌خوام.




پهباد :) برگ درخت افراست ها! بذارم کنار براتون؟ بیاید عید دیدنی :)
بسیار عالی
کار خیلی خوبی هم کردید.
در مورد خمیر شیرینی نخودی هم اصلش همون حالت پودری است. باید اینقدر با دست ورز بدی که از حرارت دست شکل خمیری پیدا بکنه. روغن اضافی این حالت سنگینی که میگی ایجاد کرده. مثل شیرینی نون برنجی. خمیر این دو تا تا خمیر بشه پدر دست آدم در میاد! خیلی زیاد باید ورز داده بشن.(باید بدی اقایون ورز بدن به سه سوت نرم میشه و خمیر میشه)
ولی خب کار شما با توجه به عکس ها خیلی خوب شده.
ایشالله سال بعد بهترم میشه.
موفق باشی.




هممممم. خیلی پودرتر از این‌حرفا بود که شکل بگیره. ولی این عکس‌ها که هیچ‌کدوم شیرینی نخودچی‌ نیست :) اون‌ها رو چیده بودم تو جعبه دیگه حوصله نکردم عکس بگیرم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">