مکشوف

وَلَقَد خَلَقنَا الإنسَان وَنَعلَمُ ما تُوَسوِسُ بِهِ نَفسُه وَنَحنُ أقرَبُ إلَیهِ مِن حَبلِ الوَرید

مکشوف

وَلَقَد خَلَقنَا الإنسَان وَنَعلَمُ ما تُوَسوِسُ بِهِ نَفسُه وَنَحنُ أقرَبُ إلَیهِ مِن حَبلِ الوَرید

مکشوف

این‌جا درونیات من است؛ مکشوف، رنگ‌هایش را می‌نگارم. این‌جا گاهی بلند فکر می‌کنم، گاهی زمزمه می‌کنم، شاید گاهی هم داد بزنم درباره‌ی بعضی لحظاتم و دل‌مشغولی‌های این سال‌هایم.

بایگانی

تصویر ۲۶

پنجشنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۰، ۰۹:۰۹ ب.ظ
رنگ‌ها! رنگ‌ها غوغا بود!

لباس و نوع پوشش هم‌واره یکی از عناصر قابل رویت هویت فرهنگی‌ست. این میان حجاب زنان مسلمان نه تنها شاخصی بیرونی برای بروز عقیده در آن‌هاست بلکه وجه تمایز و شناسایی‌ست که جامعه‌ی مسلمین را از غیر آن جدا می‌کند. بحثم این‌جا حدود و ثقور حجاب و تفسیر خود حکم نیست. این یکی دیگر از تصاویر حج است. تصویر زنان مسلمانی که طبق فرهنگ و آداب خود حجاب‌های رنگانگ و متنوع دارند. رنگ‌ها و طرح‌های روسری‌ها و شال‌ها و چادر‌ها و عباهایشان هر کدام از رسم و آداب و معنی‌ای حکایت می‌کرد. یکی از تجربه‌هایی که من را به وجد می‌آورد همین نگاه کردن به خط‌های رنگارنگ نماز بود؛ اغلب به یمن حضور زنان افریقایی‌ و شرق دور (اندونزی و چین و...). البته ناگفته نماند که یکی از علت‌هایی که این‌همه تنوع در رنگ به وجود آمده بود نشان‌گزاری اعضای کاروان‌ها بود در آن سیل جمعیت. هر کاروانی از هر کجای دنیا که آمده بود نشانی برای خودش درست کرده بود که آدم‌هایش گم و گور نشوند. گاهی این نشان‌ها چیزهای غریب و خنده‌داری از آب در آمده بود. مثلا یک گروهی (گمانم از چین) سر زن و مردش کلاه کابوی‌طور بود. یا گروهی از اندونزی که کلاه‌های بافتنی قرمز سرشان بود در آن دمای بالای 40 درجه. یا لباس‌های بلند افریقایی‌ها که نقش پارچه‌اش، نقشه‌ی جغرافیایی و اسم کشورشان بود. من از همان روز اول مدینه این‌قدر این تنوع به چشمم آمده بود که مدام به خودم غر می‌زدم دوربین را چرا نمی‌آوری عکس بیندازی؟ ولی اصلا حوصله‌ی عکاسی نداشتم. کل سفر شاید 10 تا عکس هم نگرفتم. کیفیت این‌ عکس‌هایی که می‌گذارم این‌جا خوب نیست. با مبایل گرفته‌ام یک روز در مدینه دم‌دمای اذان صبح. همان موقع که همه می‌دوند که توی مسجد جایی پیدا کنند در صف‌ها.  




این خانوم‌ه هم وقتی دید دارم عکس می‌اندازم پرید جلو گفت من هم باشم خیلی خوش‌حال و شاد. گفتم آره حتما و چیلیک؛ آدم‌های دوست‌داشتنی! البته توی عکس خنده و بازی‌گوشیش پیدا نیست. کودک درونش را جایی پنهان کرد جلوی دوربین.

تنوع نوع حجاب بین مسلمانان جای بحث و حرف دارد.   

۹۰/۱۱/۲۰

نظرات  (۵)

"کودک درونش را جایی پنهان کرد جلوی دوربین" جمله‏ی قشنگی بود...
مشتاقم اون بحث و حرفی را که جای دارد، بشنوم:)
این عکس ها عالی است! بهشت باید یک همچین جایی باشد با یک همچین تنوعی! و فکر می کنم خدا چه لذتی می برد از تماشای این صحنه ها! تبارک الله احسن الخالقین!
سلام
میونه ی شما با موسیقی چطوره؟ {این سوال نیست!}
خواستم اینا رو پیشنهاد کنم:
http://www.iransong.com/song/62565.htm
http://www.iransong.com/g.htm?id=62567

چی؟... نه. من واقعاً زیاد نظر نمیدم. حالا می بینید!
خدا نگهدار
بعد از کشف اینجا و افزودن به گوگل ریدر، بلافاصله براش یه فولدر درست کردم به اسم عالی. وقتی این پستای گزارش حج رو میخونم با خودم میگم از عالی بهترم میشد برا فولدر بذارم. کم کاری کردم انگار. بی سلیقگی در واقع.
خیلی زیاد شاد شدم که برگشتید و نوشتید. مشتاقم.
حال و هوای حیرت و سردرگمی خودم تو مسجدالحرام و همچنین بوی مسجدالنبی و حس عید فطر بعد ماه رمضون که همیشه تو فضاش هست رو برام دوباره زنده میکنه این گزارشا.
خدا حفظتون کنه. ممنونم.
پستِ شاد و خندانی بود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">