مکشوف

وَلَقَد خَلَقنَا الإنسَان وَنَعلَمُ ما تُوَسوِسُ بِهِ نَفسُه وَنَحنُ أقرَبُ إلَیهِ مِن حَبلِ الوَرید

مکشوف

وَلَقَد خَلَقنَا الإنسَان وَنَعلَمُ ما تُوَسوِسُ بِهِ نَفسُه وَنَحنُ أقرَبُ إلَیهِ مِن حَبلِ الوَرید

مکشوف

این‌جا درونیات من است؛ مکشوف، رنگ‌هایش را می‌نگارم. این‌جا گاهی بلند فکر می‌کنم، گاهی زمزمه می‌کنم، شاید گاهی هم داد بزنم درباره‌ی بعضی لحظاتم و دل‌مشغولی‌های این سال‌هایم.

بایگانی

تصویر ۱۸

شنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۰، ۰۲:۴۷ ب.ظ
برج ساعت

به من اگر عکس این برج را نشان می‌دادند حتی یک درصد هم احتمال نمی‌دادم در کشوری مسلمان ساخته شده باشد چه برسد که فکر کنم این بنا نشانی است برای مرکز ثقل دنیای اسلام، کعبه. بلندترین و دقیق‌ترین برج ساعت دنیا هزاربرابر بلندتر و عظیم‌تر از کعبه با طراحی کاملا کلیسایی. به غیر از نقش "الله"‌بالای ساعت و آن ماه سر برج، ذره‌ای از نشانه‌های فرهنگ مسلمانی در این بنا نیست. خود برج هتل و مرکز خریدی است مملو از مارک‌های مختلف که در محاصره‌ی هتل‌ها غول‌پیکر (از شعبات فرمونت) مشرف به کعبه قرار گرفته. توی صحن مسجدالحرام که باشی، فقط رو به روی مستجار اگر بنشینی از دیدن منظره‌‌اش در امانی در بقیه‌ی رکن‌ها و مطاف مثل تیغی توی چشمت است. حتی اگر نخواهی نگاهش کنی و حواست را به کعبه بدهی سر اذان که می‌شود آن ستون فوقانی‌اش شروع می‌کند به برق زدن و روشن و خاموش شدن یعنی اگر تا حالا ندیده‌ای حالا ببینش که چه ابهتی دارد بر برابر کعبه. حتی فکر این را هم نکرده‌اند که با این هجوم جمعیت کمی این برج را آن طرف‌تر بسازند که مانع تردد هوای آزاد نشود. از آن بدترش این بود که روزهای بعد از عید قربان تابلوی اعلانات زیر خود ساعت هم راه افتاده بود و مدام پیغام می‌داد حجکم مقبول و دعاهای دیگر. یعنی اگر کعبه ساکت است این برج برایتان دعا هم می‌کند. من جدی باورم نمی‌شود کسی که این برج را ساخته اشرافی به تقدس بیت عتیق و کاردکردش داشته باشد. اگرچه با صدتا بنای بلندتر و عظیم‌تر از این هم گمان نکنم طواف دور آن خانه تعطیل شود و یا از حرمتش ذره‌ای کاسته شود ولی عقل هم چیز خوبی است که دولت عربستان کلا در زمینه‌ی مدیریت حج و حرمین از داشتن آن محروم است (مدام عصبانیم از نحوه مدیریت حج).  

پ.ن. این تصویر خودش به تنهایی چند مقاله‌ی نشانه‌شناسانه است. شاید روزی نوشتمش؛ خدا را چه دیدی؟ 

*عکس‌ها مال من نیست. 

۹۰/۰۹/۱۹

نظرات  (۶)

سلام
من از وبلاگ شما خوشم اومد یعنی از نوشته هاتون لینک کردم و هرازچندگاهی میخونم این شکلها هم برای همه لینک هام میزارم
هیچ هدفی هم ندارم جز یه جور دادن هدیه همین و بس
حتی قصدم تبلغ هم نیست که بخواید با اینها به وبلاگم سر بزنید
اگر دوست ندارید یا خوشتون نمیاد دیگه نمیفرستم
نفرستم؟

از نویسنده این مطالب چنین اخلاق تندی بعیده

ضمنا بنده متوجه عکس ها شدم خودم ببخشید اول متوجه تغییر رنگ کلمات نشده بودم

پاینده باشید




نویسنده ذاتا آدم تندی است!
موفق باشی
یاد سوره فیل افتادم .
`•✦.•´¯)
_____ (_.•´/|\`•._)
_______ (_.:._)__(¯`:´¯)
__(¯`:´¯)__¶__(¯ `•.✦.•´¯)
(¯ `•İ✦.•´¯)¶__(_.•´/|\`•._)
(_.•´/|\`•._)¶____(_.:._)_¶
__(_.:._)__ ¶_______¶__¶¶
____¶_____¶______¶__¶¶ ¶¶
_____¶__(¯`:´¯)__¶_¶¶¶¶ ¶¶¶¶
______(¯ `C.✦.•´¯)_¶¶¶¶¶ ¶¶¶¶¶
______(_.•´/|\`•._)¶¶¶¶¶¶ ¶¶¶¶¶¶
_______¶(_.:._)_¶¶¶¶¶¶¶ ¶¶¶¶¶¶¶
¶_______¶__¶__¶¶¶¶¶¶¶ ¶¶¶¶¶¶¶
¶¶¶______¶_¶_¶¶¶¶(¯`:´¯)¶¶¶¶¶
¶¶¶¶¶(¯`:´¯)¶ _¶(¯ `•K✦.•´¯)¶¶¶
¶¶¶(¯ `Y.✦.•´¯ )¶ (_.•´/|\`•._)¶
¶¶¶(_.•´/|\`•._) ¶¶ _ (_.:._)¶¶
¶¶¶¶¶¶(_.:._)¶¶¶_ ¶¶¶¶ ¶¶¶
__¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶(¯`:´¯) ¶¶ ¶¶¶
______¶¶¶¶¶(¯ `•.✦.•´¯)¶¶ ¶¶¶
____¶¶¶¶ ¶¶ (_.•´/|\`•._)¶¶¶ ¶¶¶
___¶¶¶¶ ¶¶¶¶ ¶ (_.:._)¶__¶¶¶ ¶¶
___¶¶¶ ¶¶¶¶¶¶_¶¶¶ ¶¶¶___¶¶ ¶¶
_¶¶¶¶ ¶¶¶¶___¶¶¶ ¶¶¶¶____¶¶¶
¶¶¶¶¶¶¶¶____ ¶¶¶ ¶¶¶¶_____¶
---------¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶---------
---------¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶---------
---------¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶---------

عادت دارید جواب مخاطبتون رو ندید؟




«یک نفر»! برای من توضیح بده که مفهوم این تصویرسازی چیه؟ چرا به نظرت زیباست؟ و چه پیامی رو می‌رسونه؟‌ و چرا وقتی آدم «کلمه» داره باید متوسل به هم‌چین چیز‌هایی بشه؟
سلام
ببخشید این عکسهایی که مال شما نیست کو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟




سلام. لینک‌ها.
مساله فراتر از سوء مدیریت است. یک تعمدی پشت همه این کارهاست. خالی کردن دین از روح، تبدیل مکه به واتیکان، نابود کردن جوهر حج که همان برابری و برادری است.
بسیاری از مساجد قدیمی را به بهانه توسعه حرمین از بین برده اند. مساجدی که آیات قرآن در آن نازل شده، مساجدی که در تاریخ اسلام نقش داشته اند. خانه امام صادق تا سال 1355 وجود داشته، کوچه بنی هاشم، مسجد جن را سال 1376 خودم دیدم که در بازار ابوسفیان بود و دو سال قبل نبود...
اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین




بله. متاسفانه همین‌طوره که می‌گین.
به «یا لطیف»:‌
تا نشناسم منتشر نمی‌کنم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">