مکشوف

وَلَقَد خَلَقنَا الإنسَان وَنَعلَمُ ما تُوَسوِسُ بِهِ نَفسُه وَنَحنُ أقرَبُ إلَیهِ مِن حَبلِ الوَرید

مکشوف

وَلَقَد خَلَقنَا الإنسَان وَنَعلَمُ ما تُوَسوِسُ بِهِ نَفسُه وَنَحنُ أقرَبُ إلَیهِ مِن حَبلِ الوَرید

مکشوف

این‌جا درونیات من است؛ مکشوف، رنگ‌هایش را می‌نگارم. این‌جا گاهی بلند فکر می‌کنم، گاهی زمزمه می‌کنم، شاید گاهی هم داد بزنم درباره‌ی بعضی لحظاتم و دل‌مشغولی‌های این سال‌هایم.

بایگانی

تصویر ۳

چهارشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۰، ۰۲:۲۰ ب.ظ
وَاللَّیْلِ إِذَا یَغْشَىٰ:‌ تجربه‌ی بی‌بدیل مشعر

من نمی‌دانم خانوم‌های ایرانی چطور حاضر شده‌اند این‌قدر راحت بروند زیر بار حرف زور کاروان‌دارها. این درست است که بیش‌تر مراجع وقوف اضطراری شبانه (در حد چند دقیقه بعد از نیمه شب) در مشعر را برای خانوم‌ها جایز دانسته‌اند ولی این حقی است که زائر طبعا می‌تواند برای خودش قائل شود که تمام شب را در مشعر بماند وقتی اضطراری در کار نیست.

علت اصلی اصرار کاروان‌ها بر این‌که خانوم‌ها آن شب در مشعر نمانند این است که همان شب از عرفات مستقیم بروند منیٰ و جمره‌ی عقبه را سنگ بزنند که فردایش به آن جمعیت سه میلیونی برنخورند. این‌طور می‌شود که نایبی که صبح روز دهم ذی‌حجه توی قربان‌گاه ایستاده که لیست کسانی را که رمی کرده‌اند بگیرد و قربانی‌شان را به نیابت انجام دهد خیالش راحت است که همان صبح اول وقت می‌تواند قربانی همه‌ی خانوم‌های کاروان را انجام دهد و منتظر تماس آقایان جمع بماند. البته کار سختی نیست که حق انتخاب را به خانوم‌ها بدهند که هر کس شب مشعر ماند اسمش از لیست قربانی اول صبح خط بخورد و مثل بقیه هر وقت رمی کرد تماس بگیرد برای قربانی. (در ضمن نقش مبایل - و تکنولوژی -  را در اعمال حج جدی بگیرید!)

همه‌ی این‌ها را گفتم که برای شما تجربه شود. شب مشعر را از دست ندهید اگر مضطر نیستید. شده با چانه‌زنی و تطمیع و تهدید یا به یک روش موزمارانه‌ای که ما ترتیبش دادیم، آن‌شب را مشعر بمانید. حال خوشی دارد آن شب. یک آن بلند می‌شوید از جایتان می‌بینید یک صحرا پر از آدم سفیدپوش خوابیده‌اند زیر آسمان خدا. بی هیچ زیرانداز و رواندازی. نه مثل عرفات است که چادری باشد که زیرش باشی و هر چادر رنگی باشد و هر کاروان برای خودش امکانات را کم و زیاد کرده باشد نه مثل منیٰ است که همه زیر چادرهای یک شکل باشند ... در مشعر هیچ چیز نیست. تو ای و آسمان و ستاره‌هایش و خاک و ماه و کوه‌های دور و بر و البته خدا. همین. وقوفش هم از اذان صبح شروع می‌شود تا طلوع آفتاب. برای همین مردم تا می‌رسند دراز می‌کشند روی زمین و تخت می‌خوابند تا نماز شب و بعضاً صبح. البته شما این‌کار را نکنید. لحظه‌های نابی را از دست خواهید داد. اگر خیلی خسته بودید یک ساعت بخوابید و بیدار شوید. حتی اگر حال هیچ دعا و قرآن و نمازی را هم نداشتید همان‌جا خیره شوید به دور و برتان و فکر کنید. مشعر اوج آن زمان‌ها و مکان‌هایی است که خدا «هیچ» بودنتان را به رخ‌تان می‌کشد. شب عید قربان، مشعر برزخی است برای خودش. 

۹۰/۰۸/۲۵

نظرات  (۸)

نوشته بودی که عازمی و بعد از آن نقطه دیگر ننوشته بودی. امشب اتفاقی آمدم و دیدم که چه کرده ای... دارم قورت می دهم کلماتت را و سعی می کنم برای شبهای بعد هم سهمیه نگه دارم. حجکم مقبول و سعیکم مشکور




مهرت مستدام. روزگارت روشن
خیلی دلم خواست. ممنون.
بنویس ...




:)
۲۶ آبان ۹۰ ، ۲۲:۵۶ مسافر صحرا
سلام
زیارتتون قبول!
وقتی نوشته هاتون رو میخونم سراسر وجودم آرزوی حج را میکند!
واقعا تو ایران یه آرزوست!!!




اتفاقا برای من جالب بود که کاروان‌هایی که از ایران اومده بودند جمعیت جوان‌شان خیلی زیاد بود. قسمت تو هم می‌شه ایشالا.
قبول باشه ...,میشه باز هم بنویسیداز اون روزها...دعایتان میکنیم ها..




فعلا که عنان قلم در رفته و دارم می‌نویسم :)
آدم یه جوری میشه وقتی این نوشته هات و میخونه
انگار قلبش تندتر بزنه
بعد دلش میخواد این چیزا رو ببینه
با یه حال خوب تو جوونی ...

هرچند که تو ایران دور به نظر میرسه اما من امید دارم به معجزه




نمی‌دونم اسمش معجزه‌ است، طلب‌ه، تقدیره یا چیز دیگه. فقط می‌دونم زیاد سفارش شده که دعا کنید حج هرساله نصیبتون بشه و نمی‌فهمیدم چرا. نه که حالا فهمیده باشم ها. حالا ولی می‌تونم بهش فکر کنم شاید بفهمم.
از وقتی که این یادداشتها را دارم میخوانم حسم نسبت به حج عوض شده!
قبلا حس بخصوصی نداشتم و اعمالش را حتی نخوانده بودم غیر از یک سری چیزهای عمومی که همه بلدند
اما حالا میتوانم از ته دلم از خدا بخواهم که برای من هم این تجربه ناب را قسمت کند.
ازتون ممنونم




از لطفت ممنون.
فرمود بنی الاسلام علی خمس: الصلوة و الزکوة و الصوم و الحج و الولایة. (کافی ، ج 2، ص 17).
خیلی خوب می نویسید. همین




:)
همین

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">