مکشوف

وَلَقَد خَلَقنَا الإنسَان وَنَعلَمُ ما تُوَسوِسُ بِهِ نَفسُه وَنَحنُ أقرَبُ إلَیهِ مِن حَبلِ الوَرید

مکشوف

وَلَقَد خَلَقنَا الإنسَان وَنَعلَمُ ما تُوَسوِسُ بِهِ نَفسُه وَنَحنُ أقرَبُ إلَیهِ مِن حَبلِ الوَرید

مکشوف

این‌جا درونیات من است؛ مکشوف، رنگ‌هایش را می‌نگارم. این‌جا گاهی بلند فکر می‌کنم، گاهی زمزمه می‌کنم، شاید گاهی هم داد بزنم درباره‌ی بعضی لحظاتم و دل‌مشغولی‌های این سال‌هایم.

بایگانی

۲۰

يكشنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۰، ۱۰:۵۱ ب.ظ

۱- بعضی دوستی‌ها می‌ماند و شراب می‌شود [او می‌گفت]؛ آن نوعش که ساکت است، که فاصله دارند از هم آدم‌هاش. که رقیق می‌شود پوسته‌ی دلشان برای هم. من اگر جای شمس بودم محبت را می‌گذاشتم جای دل‌تنگی برای آن شعر. می‌شد: محبت خوشه‌ی انگور سیاه است ‍| لگدکوبش کن | لگدکوبش کن | بگذار ساعتی سربسته بماند | مستت می‌کند اندوه. 

۲- خمار صد شبه دارم شراب‌خانه کجاست؟

۳- دنبال معنی «کرب» می‌گشتم که در قرآن ۴ بار آمده. ۲ بار درباره‌ی نوح است: وَنُوحًا إِذْ نَادَىٰ مِن قَبْلُ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ فَنَجَّیْنَاهُ وَأَهْلَهُ مِنَ الْکَرْبِ الْعَظِیمِ ﴿انبیاء: ٧٦﴾، وَنَجَّیْنَاهُ وَأَهْلَهُ مِنَ الْکَرْبِ الْعَظِیمِ ﴿صافات:‌ ٧٦﴾. یک‌بار درباره‌ی موسی و هارون است:‌ وَنَجَّیْنَاهُمَا وَقَوْمَهُمَا مِنَ الْکَرْبِ الْعَظِیمِ ﴿صافات:‌ ١١٥یک‌بار هم به ابناء بشر گفته:‌ قُلِ اللَّـهُ یُنَجِّیکُم مِّنْهَا وَمِن کُلِّ کَرْبٍ ثُمَّ أَنتُمْ تُشْرِکُونَ ﴿انعام: ٦٤﴾. که شما وقت اندوه به سراغ من می‌آیید، وقتی برطرفش می‌کنم بر می‌گردید و مشرک می‌شوید. کرب را بعضی بلا و مصیبت ترجمه کرده‌اند و بعضی اندوه. من نمی‌دانم ریشه‌ی کرب چیست. نمی‌دانم اصلش را چطور به کار می‌برده‌اند زمان نزول این آیه‌ها. می‌دانم که کرب نوعی غم است که ریشه در قُرب دارد و حزنی‌ست عمیق و جان‌کاه.

۴- خط باریکی است بین کرب و حزن و غمّ. همین حالا باید یکی پیدا شود که برای من بخواند فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّیْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ ۚ وَکَذَٰلِکَ نُنجِی الْمُؤْمِنِینَ ﴿انبیاء: ٨٨.  

۵- همیشه آخر روضه یک دور تسبیح، ذکر «یا کاشف الکرب عن وجه‌ الحسین ...» می‌گرفت.

۹۰/۰۷/۱۰

نظرات  (۳)

چه خوب که این‌ها را گفته و می‌دانید و می‌گردید و می‌خوانید؛ راستی آن مصراعْ یادِ بیتی از رندی انداختم: خمارِ صدشبه دارم، کجا اقامه کنم؟/ نمی‌رسم به امامی شراب‌خواره چه‌را؟




رند «ناتمام‌ها».
کاشف الکرب یعنی چی؟




کاشف یعنی بر طرف کننده.
اعوذ بالله من الکرب والبلا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">