مکشوف

وَلَقَد خَلَقنَا الإنسَان وَنَعلَمُ ما تُوَسوِسُ بِهِ نَفسُه وَنَحنُ أقرَبُ إلَیهِ مِن حَبلِ الوَرید

مکشوف

وَلَقَد خَلَقنَا الإنسَان وَنَعلَمُ ما تُوَسوِسُ بِهِ نَفسُه وَنَحنُ أقرَبُ إلَیهِ مِن حَبلِ الوَرید

مکشوف

این‌جا درونیات من است؛ مکشوف، رنگ‌هایش را می‌نگارم. این‌جا گاهی بلند فکر می‌کنم، گاهی زمزمه می‌کنم، شاید گاهی هم داد بزنم درباره‌ی بعضی لحظاتم و دل‌مشغولی‌های این سال‌هایم.

بایگانی

بادی که در زمانه بسی شمع‌ها بکشت*

جمعه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۰، ۱۲:۵۲ ب.ظ
در سنت تاریخ‌نگاری عبارتی وجود دارد که کمابیش زیاد به چشم من آمده: «شد آن‌چه شد» و  «کردند آن‌چه کردند»؛ بخصوص - و نه لزوماً - وقتی ذات اتفاق، مذهبی باشد یا برای آدم دین‌مداری اتفاق ناگواری افتاده باشد. گمان من همیشه این بوده که نگارنده‌ی متن وقتی این عبارت را به کار می‌برده غم زیادی را در وجود خودش حس می‌کرده و یا خشونت صحنه‌ی ایجاد شده، آن‌قدر دل‌خراش بوده که نویسنده از نوشتن آن ابا داشته و یا از جزئیات آن اتفاق ناخوب، اطلاع دقیق نداشته. حال نویسنده غبطه و حسرت بوده از آن‌چه اتفاق افتاده و از طرفی حین و بعد از اتفاق هم کاری از دستش بر نمی‌آمده، تغییری نمی‌توانسته ایجاد کند در اوضاع؛ به دلیل بُعد زمان یا مکان یا ترس و محافظه کاری و هر چیز دیگر. 

به تقویم نگاه می‌کنم چند ساعت تا ۲۲ خرداد ۹۰ مانده. در این دو سال «شد آن‌چه شد» و  «کردند آن‌چه کردند». این عبارت را از فرط سنگینی غمش می‌نویسم و از ظلمی که رفت. آن‌قدر دردناک است که جزئیاتش را نه می‌خواهم که بنویسم و نه می‌توانم و نه می‌دانم.

پ.ن. مثل همین اتفاقی که این چند وقت ذهنم را مشغول کرده؛ گریه‌دار است و زجرآور. تخم کینه‌ای که کاشته‌اند، بر داده. نمی‌بینید؟ و سلام خدا بر او که گفت: فَقْدُ الْأَحِبَّةِ غُرْبَةٌ. از دست دادن دوستان، غربت است

* (+)

۹۰/۰۳/۲۰

نظرات  (۳)

بله، نه تنها قابلِ مقایسه‌اند، بل‌که قابلِ «محاسبه» هم هستند. بدونِ احتجاج و تندروی و تعصب حاضرم فکت به فکت و مورد به مورد تحلیل کنم براتون.
می‌شه مراجعِ ضمیرِ افعال‌ رو بدونم؟ کیا (ظلم) کردند؟ (اینو از این جهت می‌پرسم که بدونم آیا شما [فقط] نظام رو مقصر می‌دونید یا این‌که به جنابِ آقای موسوی و بیانه‌]هاش و مشی‌ای که بعد از انتخابات در پیش گرفت هم نقد دارید و او رو هم در به‌وجود اومدنِ اتفاقات مؤثر، دخیل و مقصر می‌دونید؟)




اصلا قابل مقایسه‌اند این دو؟
فغان از این تطاول آه ازین زجر...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">