مکشوف

وَلَقَد خَلَقنَا الإنسَان وَنَعلَمُ ما تُوَسوِسُ بِهِ نَفسُه وَنَحنُ أقرَبُ إلَیهِ مِن حَبلِ الوَرید

مکشوف

وَلَقَد خَلَقنَا الإنسَان وَنَعلَمُ ما تُوَسوِسُ بِهِ نَفسُه وَنَحنُ أقرَبُ إلَیهِ مِن حَبلِ الوَرید

مکشوف

این‌جا درونیات من است؛ مکشوف، رنگ‌هایش را می‌نگارم. این‌جا گاهی بلند فکر می‌کنم، گاهی زمزمه می‌کنم، شاید گاهی هم داد بزنم درباره‌ی بعضی لحظاتم و دل‌مشغولی‌های این سال‌هایم.

بایگانی

تا از ره و رسم عقل، بیرون نشوی

پنجشنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۰، ۰۳:۵۸ ق.ظ
سید حسین نصر بر «شیعه در اسلام» علامه طباطبائی (که به انگلیسی برش گردانده) مقدمه‌ی بسیار درخشانی نوشته. من کمی جستجو کردم نفهمیدم که عین آن مقدمه‌ به فارسی ترجمه شده است یا نه (یک نسخه‌ی مختصر شده‌اش را دیدم که روی نت موجود است). جایی در مقدمه بعد از این‌که درباره‌ی فلسفه‌ی اسلامی صحبت می‌کند، می‌گوید اگر این نظریه‌ را قبول کنیم که فلسفه‌ی اسلامی از ترجمه‌ی متون فلسفی یونان باستان سرچشمه گرفته و پس از مدتی کلاً آن را بلعیده و چیزی از فلسفه‌ی یونان باقی نمانده است (و فلسفه‌ی غرب بعداً در بخش‌های لاتین اروپای غربی به شکل دیگری متولد شده است) تقریباً بخش عمده‌ی این واقعیت که قرآن منبع اصلی دانش در بین مسلمانان بوده را نادیده گرفته‌ایم. بعد می‌رسد به «حکمت»‌ و به‌هم آمیخته‌گی علوم عقلی و معنویت ناشی از اعتقادات مذهبی و می‌گوید:

غربی‌ها (به گمان من ربطی به غرب و شرق ندارد البته) در فهم این موضوع که علوم عقلی لزوما‌ً جدای از معنویت و اعتقاد تعریف نمی‌شود به مشکل بر خواهند خورد. زیرا مدت‌هاست قطعیتی که در علوم عقلی وجود دارد، به عنوان ابزاری در جهت تخریب باقی امور یقینی و مسلم در حیطه‌ی مذهب و ماورا‌ءالطبیعه برایشان عمل کرده‌است. ولی نکته‌ی مهم این‌ است که در روش‌شناسی اسلامی، حتی بحث در مورد امور دینی صرفاً برپایه‌ی امور غیر معقول و معجزه‌آسا شکل نگرفته، بلکه اساس بحث بر پایه‌ی مدارک و شواهد عقلی و فکری است. این بُعد اسلام که در دایره‌ی اعتقادی تشیّع بسیار مورد تاکید است، قالب و محتوای تولیدات علمی و دینی این مکتب را قویاً تحت تاثیر قرار داده. (ص. ۱۶)1


پ.ن. ترجمه‌ی آزاد من است از متن نصر.

[1] Nasr, H. (1975). Preface. In M. H. Tabataba'i, Shi'ite Islam (H. Nasr, Trans.)(pp. 6-28). London: Goerge Allen & Unwin Ltd.

۹۰/۰۱/۲۵

نظرات  (۱)

مدارک و شواهد عقلی مثل چی‌؟




وقتی داره تو حوزه‌ی فلسفه حرف می‌زنه طبعا برای جواب این سوال سراغ فلسفه‌ی اسلامی رفت

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">