مکشوف

وَلَقَد خَلَقنَا الإنسَان وَنَعلَمُ ما تُوَسوِسُ بِهِ نَفسُه وَنَحنُ أقرَبُ إلَیهِ مِن حَبلِ الوَرید

مکشوف

وَلَقَد خَلَقنَا الإنسَان وَنَعلَمُ ما تُوَسوِسُ بِهِ نَفسُه وَنَحنُ أقرَبُ إلَیهِ مِن حَبلِ الوَرید

مکشوف

این‌جا درونیات من است؛ مکشوف، رنگ‌هایش را می‌نگارم. این‌جا گاهی بلند فکر می‌کنم، گاهی زمزمه می‌کنم، شاید گاهی هم داد بزنم درباره‌ی بعضی لحظاتم و دل‌مشغولی‌های این سال‌هایم.

بایگانی

نوشته های مغشوش اول سال

يكشنبه, ۱ فروردين ۱۳۸۹، ۰۹:۰۲ ق.ظ
تقویم دیواری 88 را از دیوار بر می دارم و می نشینم به ورق زدنش. دوره کنم برای شما هم؟ دوره ندارد که. همه تان بهتر از من حفظیدش. فقط بگویم که تاریخ 22 خرداد با آن دایره ی سبز و 25 خرداد با آن خط سیاهی که دورشان کشیده بودم، نبضم را از حالت متعادل خارج می کند. من ای که ایران نبوده ام حتی 1 روز از سال 88 را، چرا همه ی خاطراتش را به دوش می کشم؟ دوستم نوشته بود «88 سالی بود که فهمیدم ایران برای من وطن شدنی نیست»، من حتی نمی توانم به این جمله فکر کنم -- بس که هنوز رگ و ریشه ام گیر است آنجا و حق خودم می دانم این احساس تعلق را. ولی در یک حالت معلق بین زمین و هوا آویزانم الان. این پذیرش پی اچ دی هم که آمده، بیش از اینکه خوشحالم کند، اوضاع ذهنیم را شبیه کلاف کاموای در هم گوریده ای کرده که از هر طرف می خواهی بازش کنی و ببینی سرش کجاست تهش کجاست، گره ها را کورتر می کنی. چرایش برای خودم واضح است. من آینده ای برای خودم این ور دنیا تعریف نکرده بودم. از همان اولش، تک تک واحدهای درسی ای که برداشتم و همه ی پروژه هایی که کار کردم در امتداد هدف بلند مدتِ برگشتن به ایران و تحلیل مسایل ایران بوده است. حالا هر چه می گذرد، مبهم تر می شود آن آینده ای که حداقل چارچوب کلی اش برایم تعریف شده بود.  

*

آمده بودم اینجا لج بازی کنم و بگویم حالا همه هم جو گیر عید، هی عکس 7 سین آپلود می کنند و شر می کنند و فلان. بعد یاد برنامه دیشب افتادم که دست کم 2 هفته ی تمام خودمان را هلاک کردیم که تکراری نباشد/یم و خلاقیت و این حرفها، آخرش شد از آن تجربه هایی که کابوسش تا سالها رهایم نخواهد کرد (دارم سیاه نمایی می کنم البته، آنقدر ها هم بد نبود، فقط به ایده های ذهنی من دخلی نداشت). چه ربطی داشت؟ ربطش همین است که برخلاف موج آب شنا نکن؛ این هزار بار. همان چیزهای تکراری همان ها که همه مان بهشان عادت کرده ایم، کافی است؛ حتی فراتر از کافی. حداقلش این است که اسکاچ نمی خورد روح و روانت این همه. این شد که گفتم این هم عکس 7 سین ما. فقط و فقط هم می گذارمش اینجا که همنوا شوم با بقیه. که نشان بدهم من هم خوشحال بودم زمان تحویل سال (بودم؟) که بگویم سفره ام هم سبز بود. که بگویم امیدمان باقی است و ایستاده ایم محکم. و این که آن سرزمین از آن ماست. 

*

یک روز هم باید بشینم از اتفاقات خوب 88 بنویسم. یک روز ِ نه خیلی دیر.

۸۹/۰۱/۰۱

نظرات  (۳)

قرآن رو در مقابلِ عدمِ حضورش ننوشتم؛ عرض‌م ثبات‌ش بود. این قرآن، هم‌آن قرآنِ پارسالی‌ست اما خیلی چیزهای دیگر رنگ و رُخ‌شان عوض شده...




عالی بود این تعبیر!
تفاوتِ سفره‌ی ام‌سال با پارسالی رنگِ سیب‌ها و اون نوارِ سبز و شیرینی‌هاشه و سیرهای کوچک‌تر از پارسال و شبیه‌تر به سیر. و البته احساس می‌کنم سفره‌ی پارسالی شادتر و صمیمی‌تر و زنده‌تر هم بود. این‌ یکی درست مثلِ پایه‌های بلندِ سنجد و سکه و سماق و سیر رسمی‌ست و عصاقورت‌داده. گل‌هاش رو البته دوست دارم و ثابت‌ترین عنصرِ سفره قرآنه که خودش کُلی مفهومِ قشنگ داره راجع‌به آدمای این سفره.




بی قرآن آخه می‌شه؟
داری سیاه نمایی می کنی البته :)

قسمت های جالبی داشت برنامه و خیلی خنده دار.
مخاطب ها شاد بودند.
دستتون درد نکنه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">