مکشوف

وَلَقَد خَلَقنَا الإنسَان وَنَعلَمُ ما تُوَسوِسُ بِهِ نَفسُه وَنَحنُ أقرَبُ إلَیهِ مِن حَبلِ الوَرید

مکشوف

وَلَقَد خَلَقنَا الإنسَان وَنَعلَمُ ما تُوَسوِسُ بِهِ نَفسُه وَنَحنُ أقرَبُ إلَیهِ مِن حَبلِ الوَرید

مکشوف

این‌جا درونیات من است؛ مکشوف، رنگ‌هایش را می‌نگارم. این‌جا گاهی بلند فکر می‌کنم، گاهی زمزمه می‌کنم، شاید گاهی هم داد بزنم درباره‌ی بعضی لحظاتم و دل‌مشغولی‌های این سال‌هایم.

بایگانی

ستاره نکش

چهارشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۸۸، ۰۸:۵۹ ق.ظ
سال تحصیلی 69- 68 من کلاس دوم دبستان بودم. اَنیسا اَمَل* یک دختر سفید لبنانی با چشم های درشت مشکی معلم عربی کلاسمان بود. از اول سال که دفتر مشق هایمان را چک می کرد از نقش و نگار و گل و بلبل هایی که حاشیه ی مشقهایمان می کشیدیم ذوق زده می شد و برایمان شعرهای کودکانه ی عربی می نوشت کنارش. یک بار حاشیه ی مشقهایم عوض گل و بوته، ستاره کشیدم. دفترم را که نگاه می کرد بهم گفت ستاره نکش، حتی اگر ستاره ات 5 پر باشد نه 6 پر (شاید حتی خط زد روی ستاره ها را). اَنیسا گمانم اولین کسی بود که یادم داد هر نشان معنایی دارد. آن پنج خطی کج کجی که ما می کشیدیم و اسمش را می گذاشتیم ستاره، برای او هیچ شبیه ستاره های آسمان نبود، شبیه ستاره ی داوود بود. برای او ستاره، نشان آوارگی از سرزمینش بود و جنگ. (اوایل دهه ی 90 بود و اسرائیل جنوب لبنان را گرفته بود و گروهی از لبنانی ها آواره ی کشورهای حوزه ی خلیج فارس شده بودند.)

-- الان باید یک پاراگراف راجع به نشانه و اینکه هر ملتی چطور با نشانه ها ارتباط بر قرار می کنند و حافظه ی تاریخی و اینها بنویسم ولی چون وقت و حالش نیست فقط می نویسم که چرا یاد این قضیه افتادم --

امروز داشتم یک مقاله می خواندم کنار یکی از جمله هایش ستاره کشیدم که یعنی مهم. بعد هی نگاهش کردم بس که به نظرم غریب می آمد این ستاره کشیدنم. یادم آمد از دوم دبستان هیچ وقت دیگر ستاره نکشیده بودم. بس که نگاه اَنیسا اَمَل آن روز به نظرم سنگین آمده بود و لحنش غریب، وقتی از جنگ اسرائیل برایمان می گفت. حتی گمانم اشکش درآمد وقتی می خواست برایمان توضیح بدهد که چرا این همه برایش ستاره نکشیدنمان مهم است.

* شاید هم اسمش انیسه بود، نه انیسا   

۸۸/۰۲/۰۹

نظرات  (۱۳)

دقیقا می‌شه از این پست پُل زد به پستِ اعتدالِ محمدِ نام‌جو! این درست که نشانه‌ها در حافظه‌های تاریخِ ملل بعضا مفهوم دارند و لیبلیسم داریم و... ولی بشر در عینِ حال باید به این نوع، نگاه و تفسیر و فهم از آزادی برسد که دریابد نباید تصور و برداشت‌ش از نشانه رو الزاما در هرجایی دنبال کند و از هر کسی انتظار داشته باشد. مثلا خودِ من یک مدت گیرِ ستاره‌ی داوود و این‌ها شده بودم. بعدتر معماری برایم توضیح داد که این ستاره یک شکلِ طبیعیِ هندسی «هم» هست علاوه بر ستاره‌ی داوودبودن‌ش و یادم آمد از هندسه‌تحلیلی‌مان و به خودم خندیدم که این‌قدر «بیش از حد» حسّاس شده‌ام. البته این نافیِ این معنی نیست که آن‌ها روی لیبلیسم سرمایه‌گذاری می‌کنند و برایش برنامه‌ریزی دارند. خاطره‌ی جالبی بود.
چه خاطره زیبایی عزیز جان،
انسة هم درواقع همون دوشیزه یا مادمازله.




:) بعد از این‌همه وقت من را یاد این نوشته‌ام انداختی
مگه شیر و خورشید نشانه اسدالله(حضرت علی) نبوده؟
گور پدر انیسه یا انیسا یا هر الاغ دیگه ای که بوده کرده. حالا تو که ایرونی هستی چرا دیگه ستاره نکشیدی؟ مگه ستاره داوود به تو ضرری زده تاحالا؟ بدشم مگه ستاره داوود مال اسرائیل هست فقط خانوم تحصیل کرده؟ ستاره داوود مال حضرت داوود هست و شما که مسلمونی هم باید حضرت داوود رو قبول داشته باشی. پس ببین تو و احمدینژادم مثل اسرائیلی ها نژادپرستید. با شیر و خورشید هم مشکل دارید شما ها. ولی ما نگفتیم چرا شیر و خورشید ما رو برداشتید و الله عربی گذاشتید جاش. به شاگردامونم نگفتیم الله نکشید. این شمائید که نژاد پرست و عرب پرستید بانوی به ظاهر روشن فکر وبلاگ نویس و الا این متنی که نوشتی چه نکته جالبی غیر از تحریک خواننده داشت؟ فرض کن یه خواننده یهودی ایرانی متنتو بخونه. فقط فحش نثارت می کنه. به امید نابودی زودتر اسرائیل و دیگر دولتهای دیکتاتور و نژاد پرست عرب در اطرافش و بر قراری صلح پایدار در خاور میانه.
ستاره
چه حدیث تلخی ...
چقد ستاره دوس داشتم
خب بگو کلاس قرآن. ترسیدی بگن shit؟ چه همه بزدل




خیلی عجیبه که کسی کلاس دوم دبستان "درس عربی" داشته باشه وقتی ساکن یک کشور عربیه که این همه قشقرق راه انداختی؟ بعدش هم از همه ی متن گیر همین یک کلاس عربی بودی؟ فکر کن من قصه گفته باشم، تخیلم باشه اینها، موضوع مورد بحث کلاس عربی و فارسی نبوده اصلاً.
ولی من بیشتر دلم به حال بچه های ایرانی میسوزه تا لبنانی
میدونی چرا؟
جمعه هفته پیش عروسی هیفا وهبی(خواننده عرب) با بیش از 10میلیون دلار خرج توی بیروت بوده که حتی ارتش لبنان هم برای برقراری امنیتش آماده بوده و مرخصیا رو لغو کرده بود اونوقت شما فکر میکنید توی چنین جایی جنگه؟
از شکم بچه های ایران داریم میزنیم که به اونا بدیم اونوقت اونا چند بار به ایران اخطار دادن که دخالت نکنه!!!
لبنانیا سیاست مظلوم نمایی رو پیشه کردن وگرنه...
عجیب و غریبید.
توی کانادا، اهل نماز و قرآن، با حجاب توی کنسرت نامجو، اهل فیلم و موسقی، بچه بالا شهر تهران، مقید به محرم و نامحرم، دانشجوی دکتری جامعه شناسی، خواننده رضا امیر خانی و...باز هم بشمرم این به ظاهر تضادهای زیبا و شگفت انگیز را که توی دنیای امروز و در چشم خلایق جایی نداره؟
خانم اهل کدوم قبیله ای و توی کدوم مدرسه خوب و مذهبی درس خوندی که روی هرچه بچه مذهبی رو کم کردی؟
واقعا تبریک میگم به اسقامت و تقوایی که داری.خصوصی جواب بدی ممنون میشم.
من و همسرم که از خجالت مردیم به خدا.
برقرا باشی.



شرمنده می‌کنید جناب. اینها‌ای که فرمودید هیچ کدوم نه ویژگی‌ خاصی‌ هست نه این همه قابل تقدیر. در ضمن من هنوز دانشجوی فوق لیسانس هستم. به هر حال از این همه لطف و بزرگواری ممنون
کلاس دوم دبستان به شما عربی درس داده‌اند؟



پیش فرضت ایراد داره یک کمی‌
دست شما و خانم مرشدزاده درد نکند
شما برای این مطلب زیبا و تاثیرگذار
و خانم مرشدزاده برای لینکی که قرار داده اند
خدایا به خاطر تمام ستاره هایی که در دفترهای کودکی مان کشیدیم یا معلمانمان به خاطر انجام تکالیف به ما دادند، از تو طلب بخشش می کنیم. خدایا! دیگر حتی ستاره های آسمانت را هم در اوقات تنهایی نمیشمریم. فقط به خاطر انیسا یا انیسه یا تمام آنهایی که با دیدن ستاره لرزه بر اندامشان می افتد
رسم امانت این است که از وبلاگ "بگذریم" به خاطر این لینک زیبا تشکر کنم.
از طریق وبلاگ خانوم مرشدزاده پیدایتان کردم. انصافا قشنگ بود
نشانه شناسی موضوع جالب و پررمز و رازی است.
بعضی وقتها که زیاده ایده آل گرایی ام گل می کند به گنجاندن این مفهوم در لابه لای مفاهیم آموزشی مدارسمان فکر می کنم.
چقدر با همین نشانه هاـ به ماـ هرروز حمله می شود! چقدر تلفات می دهیم! و چقدر بی خبریم.کاش یکی درباره اش بنویسد ! یکی که صاحب قلم باشد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">