مکشوف

وَلَقَد خَلَقنَا الإنسَان وَنَعلَمُ ما تُوَسوِسُ بِهِ نَفسُه وَنَحنُ أقرَبُ إلَیهِ مِن حَبلِ الوَرید

مکشوف

وَلَقَد خَلَقنَا الإنسَان وَنَعلَمُ ما تُوَسوِسُ بِهِ نَفسُه وَنَحنُ أقرَبُ إلَیهِ مِن حَبلِ الوَرید

مکشوف

این‌جا درونیات من است؛ مکشوف، رنگ‌هایش را می‌نگارم. این‌جا گاهی بلند فکر می‌کنم، گاهی زمزمه می‌کنم، شاید گاهی هم داد بزنم درباره‌ی بعضی لحظاتم و دل‌مشغولی‌های این سال‌هایم.

بایگانی

جامعه‌شناسی دین درس خطرناکی است

جمعه, ۴ بهمن ۱۳۸۷، ۰۵:۵۶ ق.ظ
بعد از 4 سال لیسانس جامعه‌شناسی و 2 سال فوق لیسانس مرتبط با جامعه‌شناسی این ترم برای اولین بار در این 6 سال و اندی "جامعه‌شناسی دین" می‌خوانم به عنوان یک واحد درسی. روز اول هم که می خواستم خودم را معرفی کنم همین را گفتم. گفتم که این سالها چه همه دلم می خواسته دین را و جامعه شناسی را این‌طور بخوانم. کلاس بسی سنگینی هم هست. این لیست کتاب هایی است که فقط به عنوان دست‌گرمی "باید" بخوانیم و بقیه هم دارد:

Berger, Peter, and Thomas Luckmann, The Social Construction of Reality

Berger, Peter, The Sacred Canopy

Cowan*, Cyberhenge

Rochford, Hare Krishna Transformed

Bruce, God is Dead

Porthero, Religious Literacy

Wuthnow, All in Sync

Morgan, The Sacred Gaze

Heelas and Woodhead, The Spiritual Revolution

Carrette & King, Selling Spirituality

آن هفته ای که بس‌یار حالم خراب بود و سردرد، رفتم پیش این استادی که مثلاً مسئول واحدها و درس های ماست و گفتم چه کنم که آمار یادم نیست و این ترم علاوه بر آمار پیش‌رفته هم‌این جامعه‌شناسی دین را هم دارم. یک کم فکر کرد و گفت خب هم این را حذف کن. من هم پیش خودم گفتم عمراً حذفش کنم. این‌جا سیستم واحدهای درسی غیر اجباری طوری است که هر درس خیلی تخصصی مثل همین جامعه‌شناسی دین هر دو یا سه سال یک‌بار ارائه می شود. چون دانشجوهای فوق و دکترا یک بار که درس را بگیرند دیگر سال بعدش جمعیت آنقدر نیست که دوباره درس ارائه شود. هم‌این شد که من در دوره‌ی تحصیلی ام توی مک‌مستر جامعه‌شناسی دین که سوپروایزر خودم ارائه می کرد به تورم نخورد و حسرت به دل ماندم. خلاصه که آمار را حذف کردم و ماندم با این کلاس دوست‌داشتنی پنج‌شنبه ظهرها. استادش هم به هم‌آن اندازه ‌دوست‌داشتنی است و اطلاعات در سطح خفن. ولی از من به شما نصیحت، جامعه‌شناسی دین درس خطرناکی است. بعداً می‌گویم چرا.

پ.ن: آنکه ستاره دارد استاد است و یکی از کتابهایش.

۸۷/۱۱/۰۴

نظرات  (۴)

باید بگردم دنبالِ یکی از کتاب‌ها ببینم ترجمه شده یا نه.




گمونم اولی و دومی و پنجمی ترجمه شده.
راستی
بروز کردید خبرم کنید .دلم می خواد بدونم که چرا جامعه شناسی دین درس خطرناکیه . ممنونم
حرف دلم عصاره این چند واژه است
تا کی سکوت ... خرد شدن ... بغض .. انتظار
دنیا پر است از همه چیزهای شوم
از هرچه اتفاق عبث ...تلخ ...ناگوار
از ism های پرشده از پوچ پوچ پوچ
از طرز فکرهای طرفدار انتحار

سلام .ممنونم از حضورتون . اما من فکر می کنم جامعه شناسی دین جواب خیلی از سوالها رو داشته باشه ... جواب سوالهای بزرگ من!
موفق باشید .
سلام
به وبلاگ بنده سر بزن
تمایل داشتی تبادل لینک کنیم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">